بناء الشخصية في رواية (القنافذ في يوم ساخن)

المؤلفون

  • م . ا.هار علي عاصي جامعة ذي قار/ كلية التربية للعلوم الإنسانية

DOI:

https://doi.org/10.32792/tqartj.v3i45.560

الكلمات المفتاحية:

الشخصية ، الأنواع ،التقديم ،الوصف

الملخص

   أدت الشخصية في رواية (القنافذ في يوم ساخن) للكاتب (فلاح رحيم) دوراً مهماً فقد كانت القلب النابض لها فهي التي صنعت الحدث كما إنها منحت الحيوية للزمان والمكان، سخر الكاتب في روايته كل التقنيات بشكل جيد وفني في رسمه للشخصيات وحاول كل جهده لكي تكون شخصيات حية نابضة بالحياة وليست شخصيات كارتونية يحركها الكاتب كيفما يشاء، تمثلت الشخصية الرئيسية في الراوي (سليم كاظم) الذي يروي بضمير المتكلم، فمالت الرواية الى نهج السيرة الذاتية، أما الشخصيات الثانوية فكان بعضها مساعداً والآخر معارضاً يصارع الشخصية الرئيسية، استطاع الكاتب توضيح أبعاد الشخصية في الرواية من خلال الملامح الخارجية والأوصاف النفسية وكذلك أفكارها ومعتقداتها وأصولها الإجتماعية، كما قدم الكاتب شخصياته بطريقتين الأولى الإخبار التي تعتمد على رسم الشخصية من الخارج مثل الشكل والملابس والثانية الكشف من خلال أقوال الآخرين عن أحدى الشخصيات وكذلك الحوار سواء الحوار الخارجي الذي يمثل خير وسيلة للتعريف بالشخصية أو الحوار الداخلي الذي تبوح به الشخصية من خلاله بكل مشاعرها وأحاسيسها وتكشف من خلاله سلوكها وما تقوم به من أعمال تجاه ما تجد في الواقع من أحداث.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Sources and References

A- Sources:

“The Hedgehogs on a Hot Day,” Falah Rahim, Dar Al-Kitab Al-Jadid United, Beirut, 1st edition, 2012.

B- References:

“Trends in Modern Egyptian Story,” Sayed Ahmed Al-Nassaj, Dar Al-Maarif, Egypt, 1977.

“Structure and Significance in the Novels of Ibrahim Nasrallah,” Ahmed Marshed, Arab Institute for Studies and Publishing, Beirut, 1st edition, 2005.

“Narrative Text Analysis (Techniques and Concepts),” Mohammed Bouazza, Arab World for Sciences, Dar Al-Aman, Rabat. (n.d.)

“Aesthetics of Narration in the Novelistic Discourse,” Ghassan Kanani, Dar Majdalawi for Publishing and Distribution, Amman, Jordan, 1st edition, 2006.

“Narrative Discourse (A Methodological Search),” Gerard Genette, trans. Mohammed Al-Mutasim and Jalil Al-Azdi, Omar Al-Hali, Dar Al-Ikhtilaf Publications, Algeria, 3rd edition, 2003.

“The New Arab Novel and Language Issues,” Abdul Majid Al-Haseeb, World of Modern Book, Jordan, 1st edition, 2014.

“Semiotics of the Narrative Text,” Ahmed Al-Murtaji, Eastern Africa Printing, Casablanca, 1987.

“Semiology of Novelistic Characters,” Philippe Hamon, trans. Said Benkrad, Dar Al-Kalam, Rabat, 1st edition, 1990.

“Personality: Its Types, Disorders, and the Art of Dealing with It,” Saad Riyad, Iqraa Publishing and Distribution Foundation, Beirut, 2005.

“Poetics,” Tzvetan Todorov, trans. Shukri Mabkhout and Raja Ben Salama, Dar Tubqal for Publishing, Casablanca, 2nd edition, 1992.

“The World of the Story,” Bernard Di Foto, trans. Dr. Mustafa Mohammed Hadara, World of Books, Franklin Printing and Publishing Foundation, Cairo - New York, 1969.

“The Art of Poetry,” Aristotle, trans. Matta bin Yunus, verification: Shukri Abbad, Maghreb Company of United Publishers, Casablanca, 1st edition, 1986.

“The Art of the Story,” Mohammed Youssef Najm, Dar Sader, Dar Al-Shorouk, Beirut - Amman, 1st edition, 1996.

“The Storyteller and Reality,” Yassin Al-Nasir, Dar Al-Sa’a Printing, Baghdad, 1975.

“Classicism and the Artistic Foundations of Drama,” Mohammed Mandour, Dar Nahdet Misr for Printing and Publishing, Cairo, (n.d.) (n.d.).

“The Pleasure of the Text,” Roland Barthes, trans. Munther Ayachi, Center for Civilizational Construction, Syria, 1st edition, 1992.

“Lisan Al-Arab,” Ibn Manzoor, Dar Beirut, 1st edition, 1955.

“Introduction to Structural Narrative Analysis,” Roland Barthes, trans. Mohammed Barada, Modern Knowledge Printing, Rabat. (n.d.)

“Introduction to the Theory of the Story Analysis and Criticism,” Jamil Shaker, Samir Al-Marzouki, General Directorate of Cultural Affairs, Baghdad, (n.d.), 1986.

“Morphology of the Folktale,” Vladimir Propp, trans. Ibrahim Al-Khatib, Maghreb Company of United Publishers, Casablanca, 1st edition, 1986.

“Towards a New Novel,” Alain Robbe-Grillet, trans. Mustafa Ibrahim Mustafa, introduction: Louis Awad, Dar Al-Maarif, Egypt

“Modern Literary Criticism,” Mohammed Ghoneimy Hilal, Dar Al-Thaqafa and Dar Al-Anouda, Lebanon, 2nd edition, 1972.

“Applied and Analytical Criticism,” Adnan Khaled Abdullah, General Directorate of Cultural Affairs, Baghdad, 1st edition, 1986.

“Criticism and Signification (Semiotic Analysis of Literature),” Mohammed Azzam, Dar Al-Thaqafa Publications, Syria, 1996.

Research and Periodicals:

“Character,” Tzvetan Todorov, trans. Dr. Mohammed Fikri, National Guard Magazine, issues (189 – 190), 1998.

“Scientific and Artistic Rules for Writing Dramatic, Cinematic, Television, and Theatrical Texts,” Linda Seger, trans. Adib Khadour, Media Library Series, issue (34), 2008.

التنزيلات

منشور

2024-03-31

كيفية الاقتباس

عاصي م . ا.هار علي. 2024. "بناء الشخصية في رواية (القنافذ في يوم ساخن)". مجلة اداب ذي قار 3 (45). Huminites:68. https://doi.org/10.32792/tqartj.v3i45.560.