التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة المتوسطة

المؤلفون

DOI:

https://doi.org/10.32792/tqartj.v3i45.573

الكلمات المفتاحية:

البيئة المدرسية ، سلوك التنمر ، أشكال التنمر المدرسي ، لمؤثرات الاجتماعية ، المشاجرات .

الملخص

   يهدف هذا البحث الى إلقاء الضوء على مشكلة التنمر المدرسي وانتشاره وإظهار جوانب الضعف فيه وأضراره، وتتلخص أهمية البحث في التعرف على سلوك التنمر المدرسي ومحاولة وضع خطط طويلة المدى من خلال البيئة المدرسية عن طريق الأنشطة المختلفة واستيعاب وجهات النظر المختلفة للتعامل معه، كما إن البحث يتيح التعرف على أهم صور وأشكال التنمر المدرسي و مساعدة الطلاب على التخلص منه ومساعدة الأسرة على التعرف عليه وتفاديه بأحسن صوره ممكنة.

  إن تطور العلاقة الطلابية يحكمها كثير المتغيرات والمؤثرات الاجتماعية والسلوكية، ووجد إن سلوك التنمر المدرسي لا يوجه إلى بعضهم البعض فقط, وإنما أصبح يوجه إلى الكادر التدريسي وإلى ممارسته خارج أسوار المدرسة, الأمر الذي أصبح يشكل خطورة كبيرة، ويعد سلوك التنمر مشكلة خطيرة تهدد الأمن المدرسي بصورة عامة والمجتمع بصورة خاصة  (Georgiou, 2008, p. 118).

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

• The Holy Quran

Abu Al-Diyar, Mas’ad (2011): The effectiveness of a counseling program for self-esteem in reducing bullying behavior among children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of the Center for Psychological Research and Studies, Cairo University, Egypt.

Abu Ghazal, Muawiya (2010): Causes of aggressive behavior from the perspective of victimized and non-victimized students. Journal of the University of Sharjah for Humanities and Social Sciences, Volume (7), Issue (2).

Al-Bahs, Sayed Ahmed (2012): Psychological security among bullying students and their non-bullying peers: A clinical-psychological study. Faculty of Education Journal, Benha University.

Jardat, Abdul Kareem Mohammed (2008): Bullying behavior among inmates of rehabilitation and correctional centers in Jordan. Journal of the Basic University for Educational Studies, First Issue (2013), Saudi Arabia.

Hameed, Amira Mazhar (2012): The impact of two counseling approaches in reducing aggressive behavior among middle school students. Unpublished doctoral thesis, University of Baghdad, Ibn Rushd College of Education.

Hameed, Amira Mazhar (2013): Aggressive behavior among middle school students: An independent research study at the University of Baghdad.

El-Desouki, Magdy Mohamed (2016): Measuring bullying behavior in children and adolescents. Professor of Mental Health, Dean of the Faculty of Specific Education, Menoufia University, Dar Al-Uloom for Publishing and Distribution.

Al-Zubai, Abdul Jalil Ibrahim, Ibrahim, Abdul Hassan, Elias, Mohamed Bakr (1981): Psychological tests and measures. Iraq, University of Mosul.

Sadek, Adel (1997): “Know Yourself,” 3rd edition, Baghdad.

Al-Sabbahin, Ali Musa (2007): The impact of a rational-emotional counseling program on reducing bullying behavior among upper basic stage students in the Arab Northern Badia. Unpublished doctoral thesis, Yarmouk University, Irbid, Jordan.

Alawneh, Shafiq Falah (2004): Psychology of human development in childhood. Dar Al-Maseera, Amman.

Eisawi, Abdel Rahman Mohamed (1985): Measurement and experimentation in psychology and education. Dar Al-Maarefa University, Alexandria, Egypt.

Al-Qahtani, Nora Bint Saeed (2012): School bullying and intervention programs. Journal of Educational and Psychological Sciences, Issue (211), Saudi Arabia.

Malham, Sami Mohamed (2000): Measurement and evaluation in education and psychology. Amman, Jordan, Dar Al-Maseera for Publishing and Distribution.

Foreign References

Bandura A.(1986) the Basics of social psychological Remington press - new york.

Cronbach, L. J. (1984): Essentials of psychological. 2nd Lond, Harper & Row publisher, LTD.

Kaplan ,E, & Sac lock ,J, (1999),The Com Prehensile of, then wiely, New-Jersey.

Olweus, D.(1997)Bully/victim problemsin school: facts and intervention. European Journal of psychology of Eduction,12,(4) 495— 510.

التنزيلات

منشور

2024-03-31

كيفية الاقتباس

ضمد د. وحيد عقال. 2024. "التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة المتوسطة". مجلة اداب ذي قار 3 (45). Huminites:403. https://doi.org/10.32792/tqartj.v3i45.573.