التعاطف الوجداني والمعرفي لدى المشرف الصديق الناقد في ظل برنامج بناء قدرات التعليم الابتدائي والثانوي

المؤلفون

  • د .حسين زغير محيسن مديرية تربية ذي قار

DOI:

https://doi.org/10.32792/tqartj.v1i39.340

الكلمات المفتاحية:

التعاطف الوجداني، المشرف الصديق الناقد, برنامج بناء القدرات في التعليم الابتدائي والثانوي

الملخص

استهدف البحث الحالي التعرف على مستوى التعاطف الوجداني والمعرفي لدى المشرف الصديق الناقد في ظل برنامج بناء القدرات في التعليم الابتدائي والثانوي0

شمل مجتمع البحث مشرفي المديرية العامة للتربية في ذي قار ولقسمي الاشراف الاختصاصي والتربوي  حيث  بلغ العدد الكلي (385 ) مشرف ومشرفة موزعين على (135) مشرف اختصاصي و(250) مشرفا تربويا  بينما بلغت عينة الدراسة (200) مشرف ومشرفة  تم اختيارهم بالطريقة العشوائية

وقد استخدم  الباحث المنهج الوصفي و قام ببناء مقياس التعاطف الوجداني والمعرفي  اعتمادا على الصيغة التكاملية للآراء وافكار المنظرين الذين تناولوا متغير البحث الحالي وقد تم ايجاد الخصائص الاحصائية والسكومترية للمقياس واستخدم الوسائل الاحصائية الاختبار التائي لعينة واحدة والاختبار التائي لعينيتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون , وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها :

-ان مستوى التعاطف الوجداني والمعرفي  لدى افراد العينة كان مرتفعا0

-بينت الدراسة الى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى التعاطف الوجداني والمعرفي  تبعا لمتغير الاختصاص0 وفي ضوء النتائج التي توصل اليها البحث تم وضع جملة من التوصيات والمقترحات0

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

- Asaad, Youssef Mikhael. ))(1996), The Psychology of Emotion, Cairo, The Modern Arab Humanitarian Foundation, Constantine University. Number (15)

- Al-Tamimi, Mahmoud Kazem Mahmoud (2000) How to write a research or master's thesis, Dar Al-Kutub and Documentation, Baghdad.

- Jean, Marie de Catal (1999) (a working paper presented to a conference on educational evaluation in Tunisia)

- Chalabi, Sawsan Shaker (2005) The basics of building psychological and educational tests and measures, 1st edition,

- Hammad, Mohamed Ahmed, (2017) The theory of reason and cognitive and affective empathy as predictors of anticipatory aggression and reactionary aggression in children with hearing disabilities and normal, Journal of Educational and Psychological Sciences, Vol. (18, No. 4,

- Al-Zoghbi, Ahmed Mohamed (2003) psychological guidance and counseling / its foundations, theories, methods, and fields. Damascus: Dar Al-Fikr.

- Zaytoun, Kamal Abdel Majeed (2005) Research Methods in Education and Psychology, 3rd Edition, The World of Books, Cairo 0

- Al-Sayed, Salih (1995). A critical study of each of the psychology of the self "empathy" and the relationship to the subject "projective autism" and the classic psychoanalysis "unbound association". Journal of Psychology, Vol. (9) No. (35). The Egyptian General Book Authority

- Samara, Aziz (1989) Principles of Measurement and Evaluation in Education. Amman, Dar Al-Fikr.

- Al-Shami, Suzanne (1994) The relationship between helping behavior and some psychosocial variables. Unpublished master's thesis, Faculty of Arts, Cairo University

- Al-Shahmani, Nizar Rahi (2021) The relationship of productive orientation to moral motivation and empathy among middle school teachers) unpublished doctoral thesis, Al-Mustansiriya University0

- Shaaban, Kamila Al-Farah and Tayem, Abdul-Jaber. (1999) Principles of Guidance and Psychological Counseling. Amman: Dar Al-Safa for publication and distribution

-. Al-Shennawy, Mahrous (1996). The counseling and therapeutic process. Cairo: Dar Gharib.

- Saleh, Ahmed (1994)) The ability to empathize and its relationship to some family variables among kindergarten children. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 10, published by the Egyptian Association for Psychological Studies-

- Al-Qadi, Youssef and others (1981) psychological counseling and educational guidance. Riyadh. Mars House.

- Al-Qibli, 1432 Inaya Hassan, Department of Educational Culture, Manhal, an electronic library project http://www,okaz.com.sa

- Al-Assimi, Riyad and Shehata, Anas Muhammad (2016) Attachment to peers and its relationship to emotional empathy among postgraduate master’s students in the Faculty of Education, Damascus University, Journal of Psychological and Educational Sciences, Issue 3, Volume 19

-. Al-Asimi, Riyad, (2015), The Empathy Scale Guide, Damascus, Al-Aidi Library.

. Ashour, Walid Hassan, (2009) Empathy and its relationship to self-esteem and ego-centeredness

Family Cohesion as Perceived by Children among University Students, Master's Thesis in Education,

Faculty of Education, Ain Shams University, unpublished master's thesis

- Al-Obaidi, Afra Ibrahim Khalil (2011) The nature of the relationship between empathy and aggressive behavior, a field study among a sample of middle school students in Baghdad public schools, College of Education for Girls, University of Baghdad, published in the Damascus University Journal for Educational and Psychological Research

- Ajwa, Abdel-Al (1992) (Altruism and Empathy and Their Relationship to Fear of Negative Social Evaluation. Journal, Faculty of Education, Menoufia University, Issue 4, Volume 8.

- Adass, Mohamed (1997) The role of emotion in human life. 1st floor, Amman: Dar Al-Fikr.

- Othman, Al-Sayed (1986). Psychological enrichment, a study in childhood and human development, 1st edition, Cairo: Anglo Egyptian Bookshop.

- Majeed, Sawsan Shaker (2021) (Towards Reform and Development of Educational Supervision in Iraq in Accordance with International Orientations) Al-Hiwar Al-Motadani Issue (6908) on 5/24/2021

- The course of external evaluation under the Capacity Building Program for Thi-Qar Education) (https://Iraq.britshconcll.org)

التنزيلات

منشور

2022-09-29

كيفية الاقتباس

محيسن د .حسين زغير. 2022. "التعاطف الوجداني والمعرفي لدى المشرف الصديق الناقد في ظل برنامج بناء قدرات التعليم الابتدائي والثانوي". مجلة اداب ذي قار 1 (39). Huminites:45-78. https://doi.org/10.32792/tqartj.v1i39.340.