Concepts of Civilization in Pre-Islamic Poetry: Justifications for Absence and Alternatives for Empowerment

Authors

  • Kareem. Manshed عربي

DOI:

https://doi.org/10.32792/tqartj.v11i48.706

Keywords:

الشعر الجاهلي, الدولة, النظام

Abstract

Researchers and scholars have often viewed pre-Islamic Arab society as primitive, lacking in civilization, organization, and urbanization. They based this view on various historical and cultural data concerning that society, the most significant of which was its lack of understanding of the concept of the state, placing it in the category of non-historical or static societies. However, a closer examination of the social, political, and intellectual aspects of this society reveals that it was aware of this civilized concept and fully understood its importance. Instead, it replaced it with a set of behavioral variations and internal defense mechanisms, represented by forming alliances and treaties to organize internal affairs. Additionally, it sought to empty any potential political authority of its content by attributing its existence to the realm of gods and ancestors, leaving no room for any living human to be a legislator and holder of comprehensive authority.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الآداب القديمة وعلاقتها بتطور المجتمعات , إحسان سركيس , دار الطليعة , بيروت , 1988 .

أدب العرب, مارون عبود, ط3, دار الثقافة ,بيروت , 1979.

الاشتقاق : أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد الأزدي (ت ٣٢١هـ) , ج 1 , تحقيق وشرح: عبد السلام محمد هارون, دار الجيل، بيروت – لبنان , ط1، ١٤١١ هـ - ١٩٩١م .

الأوائل , العسكري ( أبو هلال , الحسن بن عبد الله بن سهل ) ت 395ه , تحقيق, وليد القصاب ومحمد المصري , منشورات وزارة الثقافة , دمشق 1977 .

البداية والنهاية : ابن كثير , مج 2 , دار أحياء التراث العربي , بيروت .

جذور القوة الإسلامية , قراءة نقدية لتاريخ الدعوة الإسلامية , عبد الهادي عبد الرحمن , دار الطليعة , بيروت, 1988.

حول أصل العنف والدولة , تعريب وتقديم , علي حرب , دار الحداثة , بيروت , 1985 , فقد قام المترجم بترجمة مقالتين هامتين لكل من بيار كلاستر ( أثريات العنف أو الحرب في المجتمعات البدائية ) و غوشيه مارسيل ( دين المعنى وجذور الدولة ) .

ديوان الأعشى الكبير , تحقيق د. محمود إبراهيم الرضواني , ج2 , وزارة الثقافة والفنون والتراث , دولة قطر,ط1, 2010 .

ديوان الحارث بن حلزة اليشكري , جمعه وحققه وشرحه , د. اميل بديع يعقوب , دار الكتاب العربي , ط1, 1991 .

ديوان النابغة الذبياني تحقيق محمد أبو الفضل إبراهيم , دار المعارف , مصر , ب . ت .

ديوان أمرئ القيس , تحقيق , محمد أبو الفضل إبراهيم , ط5 , دار المعارف , مصر .

ديوان أوس بن حجر : تحقيق وشرح د . محمد يوسف نجم , دار بيروت للطباعة والنشر , 1980 .

ديوان حسان ابن ثابت , ج /2 , حقق وعلق عليه , د. وليد عرفات , دار صادر , بيروت , 2006 .

رودنسون ونبي الإسلام , مقدمة حول التفسير المادي والتاريخي لنشأة الإسلام , حسن قبيسي , دار الطليعة _ بيروت , 1981 .

الروض الآنف في تفسير ما اشتمل عليه حديث السيرة النبوية لابن هشام , السهيلي ( أبو القاسم عبد الرحمن بن عبد الله ) ت 581ه , ج1, دار الكتب العلمية , بيروت , 1997 .

السيرة النبوية , ابن هشام ابو محمد عبد الملك ابن هشام الحميري (313ه) , تحقيق وضبط وشرح مصطفى السقا وإبراهيم الأبياري عبد الحفيظ شلبي , مطبعة مصطفى البابي الحلبي , مصر , 1936 .

شرح نقائض جرير والفرزدق ,أبو عبيدة معمر بن المثنى (برواية اليزيدي عن السكري عن ابن حبيب عنه) تحقيق: محمد إبراهيم حور - وليد محمود خالص ,المجمع الثقافي، أبو ظبي، الإمارات, ط2,ج1, ١٩٩٨ .

صفة جزيرة العرب , الهمداني ( أبو محمد , الحسن بن أحمد بن يعقوب ) ت 334ه , تحقيق , محمد بن علي الأكوع , ط3 , مركز الدراسات والبحوث اليمني , صنعاء , 1983 .

عناصر منهجية لبحث إشكالية المعرفة والسلطة في تهامة والحجاز قبيل الإسلام , في : المعرفة والسلطة في المجتمع العربي , ط1 , معهد الإنماء العربي , بيروت , 1988.

الفصل في الملل والأهواء والنحل , ج2 ( أبو محمد , علي بن أحمد بن سعيد ) ت 456ه , القاهرة , 1317هـ .

في الفكر الديني الجاهلي قبل الإسلام , إبراهيم الفيومي , عالم الكتب , القاهرة , 1979: 188 .

كتاب العبر وديوان المبتدأ والخبر في أيام العرب والعجم والبربر ومن عاصرهم من ذوي السلطان الأكبر , ج 1, ابن خلدون , ولي الدين , عبد الرحمن بن محمد الحضرمي , ت 808ه , منشورات مؤسسة الأعلميّ للمطبوعات , بيروت , 1971.

كي لا نستسلم دوبريه ريجيس , ترجمة: رينيه حايك , بسام حجار , المكتب الثقافي العربي , الدار البيضاء , 1995 .

لسان العرب , ج2, مادة برح .

محاضرات في تاريخ العرب, ج1 , علي صالح أحمد , مطبعة المعارف , بغداد , 1955 .

المحبر / ابو جعفر محمد بن حبيب (ت254ه) رواية ابي سعيد السكري , اعتنى بتصحيحه ايلزه شختين, المكتب التجاري , بيروت( ب .ت) .

معجم ما استعجم من اسماء البلدان والمواضع , الوزير ابي عبيد عبد الله بن عبد العزيز الاندلسي ,(ت 487ه) , ج1 ,تحقيق , مصطفى السقا, القاهرة , لجنة التأليف والنشر والترجمة ط1, 1945 .

المفصل في تاريخ العرب , ج1 ,جواد علي , مكتبة النهضة , بغداد , 1993 .

مقدمة في دراسة المجتمع العربي والحضارة العربية, إلياس فرح , ط3 ,دار الطليعة , بيروت , 1981 .

ملاحظات حول نظرية المجتمع ضد الدولة , رضا الزواوي , مجلة الفكر العربي المعاصر , ع 56/57, 1988.

نحو نظرية جديدة في علم الاجتماع الديني , يوسف شلحد , دار الفارابي , بيروت , ط1 , 2003 : 155 .

الوثائق السياسية اليمنية من قُبيل الإسلام إلى سنة 332ه , جمع وتحقيق محمد بن علي الأكوع الحولاني , دار الحرية للطباعة , بغداد , 1976 .

Published

2024-09-30

How to Cite

“Concepts of Civilization in Pre-Islamic Poetry: Justifications for Absence and Alternatives for Empowerment”. 2024. Thi Qar Arts Journal 11 (48). https://doi.org/10.32792/tqartj.v11i48.706.

Similar Articles

1-10 of 77

You may also start an advanced similarity search for this article.