The Illusion in the Meanings of the Plural "Mim" in the Quranic Text and Its Impact on Meaning
DOI:
https://doi.org/10.32792/tqartj.v1i49.762Keywords:
مفهوم مصطلح التوهم, أقسام الميم من حيث الأصالة والزيادة , آراء العلماء في دلالة ميم الجمع, Concept of the term illusion, Sections of the letter Meem in terms of originality and addition, Scholars' opinions on the meaning of the plural mimAbstract
The original meaning of the plural "Mim" according to most linguists, Quran interpreters, and modern scholars is that the "Mim" indicates the plural of rational masculine only. It corresponds to the stressed "Nun" which indicates the plural of rational feminine. By referring to Quranic contexts, situational contexts, and the speaker's intentions, we find that the plural "Mim" does not only indicate the plural of rational masculine but also holds different meanings. Linguistic and situational clues determine the precise meaning. Among these Quranic meanings is the indication of the plural "Mim" for both masculine and feminine, where the feminine is included in the masculine's ruling. This meaning has not been pointed out by linguists despite its frequent occurrence in many Quranic contexts.
Downloads
References
* أثر التوهم في في توجيه القراءة القرآنية ، خالد موسى مصطفى العجارمة، مجلة الدراسات اللغوية مجلد 17، العدد: 4، 2015.
* الإعراب المفصل لكتاب الله المرتل، بهجت عبد الواحد صالح، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، ط2، 1418 هـ.
* إملاء ما من به الرحمن من وجوه الإعراب والقراءات في جميع القرآن، لأبي البقاء عبد الله بن الحسين العكبري(ت 616 هـ)، دار: الكتب العلمية، بيروت , لبنان ،ط 1، 1399 هـ , 1979م.
* أوضح المسالك إلى ألفيّة ابن مالك، لأبي محمد عبد الله جمال الدين بن يوسف بن عبد الله بن هشام الأنصاريّ (ت 761هـ)، منشورات المكتبة العصرية، صيدا- بيروت، د ت.
*التبيان في إعراب القرآن، أبو البقاء عبد الله العكبري (ت : 616هـ )، تح : علي محمد البجاوي، عيسى البابي الحلبي وشركاه، د ت.
*تفسير المنار، محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين الحسينيّ (ت: 1354هـ)، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر،1990 م.
* البحر المحيط في التفسير، لأبي حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان (ات: 745هـ)، تح: صدقي محمد جميل، دار الفكر - بيروت،1420 هـ.
* البديع في علم العربية، أبو السعادات المبارك بن محمد الجزري ابن الأثير (ت: 606 هـ)، تح: د. فتحي أحمد علي الدين، جامعة أم القرى، مكة المكرمة - المملكة العربية السعودية، ط 1، 1420 هـ.
* التحرير والتنوير: محمد الطاهر ابن عاشور التونسيّ (ت 1393هـ)، الدار التونسية للنشر، تونس، 1984م.
* الجدول في إعراب القرآن الكريم، محمود بن عبد الرحيم صافي (ت: 1376هـ)، دار الرشيد، دمشق - مؤسسة الإيمان، بيروت، ط 4، 1418 هـ.
* جامع الدروس العربية، مصطفى بن محمد سليم الغلايينى (ت: 1364هـ)، المكتبة العصرية، صيدا, بيروت ،ط 28، 1414 هـ - 1993 م.
* حاشية الصبان على شرح الأشمونيّ لألفية ابن مالك، لأبي العرفان محمّد بن علي الصبان (ت: 1206هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1417 هـ -1997م .
* الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، لأبي العباس، شهاب الدين، أحمد بن يوسف بن عبد الدائم المعروف بالسمين الحلبي (ت: 756هـ)، تحقيق: د. أحمد محمد الخراط، دار القلم، دمشق، 1414ه- 1994م.
* الذريعة، الشريف المرتضى (ت 463ه) ، تصحيح د. أبي القاسم الكرجي، مطبعة جامعة طهران، طهران، 1346 ه. ش/ 1388 ه. ق 1968م.
* شذا العرف في فن الصرف، أحمد بن محمد الحملاوي (ت: 1351هـ)، تحقيق: نصر الله عبد الرحمن نصر الله، مكتبة الرشد, الرياض.
* شرح الرضيّ على الكافية، رضي الدين الأستراباذيّ (ت 688 ه)، تصحيح وتعليق: يوسف حسن عمر، منشورات جامعة قار يونس، بنغازي، ط2، 1996 م.
* شرح شافية ابن الحاجب، للرضي الإستراباذي، (ت 686هـ)، تحقيق محمد نور الحسن ، ومحمد الزفزاف، ومحمد محيى الدين عبد الحميد، دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان ، 1395هـ - 1975 م .
* شرح قطر الندى وبل الصدى، لابن هشام الأنصاريّ (ت 761هـ)، تحقيق: محمد محيى الدين عبد الحميد، القاهرة، ط11، 1383ه.
* شرحان على مراح الأرواح في علم الصرف، شمس الدين أحمد المعروف بديكنقوز أو دنقوز (ت: 855هـ)، شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده بمصر، ط: 3، 1379هـ , 1959 م.
* الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، لأبي نصر إسماعيل بن حماد الجوهريّ الفارابيّ (في حدود 400هـ)، تحقيق أحمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين ، بيروت، ط4، 1407 هـ , 1987 م.
* ضياء السالك إلى أوضح المسالك، محمد عبد العزيز النجار، مؤسسة الرسالة، ط 1، 1422هـ - 2001م.
*عمدة الحفاظ في تفسير أشرف الألفاظ، لأبي العباس، أحمد بن يوسف بن عبد الدائم المعروف بالسمين الحلبي (ت: 756 هـ)، تح: محمد باسل عيون السود، دار الكتب العلمية، ط 1، 1417 هـ - 1996 م.
* الفصول المفيدة في الواو المزيدة، صلاح الدين خليل بن كيكلدي بن عبد الله الدمشقي العلائي (ت: 761هـ)، تحقيق: حسن موسى الشاعر، دار البشير - عمان، ط 1، 1410هـ 1990م.
* القواعد التطبيقية في اللغة العربية، الدكتور نديم حسين دعكور، مؤسسة بحسون للنشر، والتوزيع، بيروت - لبنان، ط 8، 1998 م.
* الكتاب، لأبي بِشر عَمرو بن عثمان بن قنبر الملقب بسيبويه (ت:180هـ)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط3، 1408 هـ - 1988 م .
* كتاب التعريفات، لأبي الحسن علي بن محمد بن علي السيد الزين الحسيني الجرجاني (ت: 826هـ)، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت- لبنان، ط1، 1425،1426ه- 2005م.
* لسان العرب، محمد بن مكرم بن على جمال الدين ابن منظور الإفريقيّ (ت: 711هـ)، دار صادر – بيروت، ط3، 1414 هـ .
* اللباب في علل البناء والإعراب، لأبي البقاء عبد الله بن الحسين العكبريّ (ت: 616هـ)، تحقيق: غازي مختار طليمات، دار الفكر المعاصرة، بيروت- لبنان، دار الفكر، دمشق- سورية، ط1، 1416هـ 1995م.
* مجمع البيان في تفسير القرآن، لأبي علي الفضل بن الحسن الطبرسيّ (ت548)، تحقيق وتعليق لجنة من العلماء والمحققين، منشورات مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت – لبنان، ط1،1415 ه - 1995 م.
* المجيد في إعراب القرآن المجيد، لابي إسحاق إبراهيم بن محمد بن إبراهيم السَّفَاقُسِي،(ت: 742هـ)، تح: حاتم صالح الضامن، دار ابن الجوزي للنشر والتوزيع، ط 1، 1430 هـ.
* المحصول في أصول الفقه، لأبي بكر محمد بن عبد الله بن العربي الاشبيلي (ت: 543هـ)، تح: حسين علي البدري - سعيد فودة، دار البيارق - عمان، ط 1، 1420هـ - 1999.
* المحكم والمحيط الأعظم، لأبي الحسن علي بن إسماعيل بن سيده (ت: 458هـ)، تحقيق: عبد الحميد هنداوي، دار الكتب العلمية - بيروت،ط1، 1421 هـ - 2000 م .
* مختصر العبارات لمعجم مصطلحات القراءات، إبراهيم بن سعيد الدوسري ، دار الحضارة للنشر، الرياض - المملكة العربية السعودية، ط 1، 1429 هـ - 2008 م.
* المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، أحمد بن محمد بن علي الفيوميّ (ت نحو 770هـ)، المكتبة العلميّة، بيروت، د.ت.
* معجم الفروق اللغوية، لأبي هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد العسكري (ت: نحو 395هـ)، تح: الشيخ بيت الله بيات ومؤسسة النشر الإسلامي، مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بـ «قم»، ط 1، 1412هـ.
* معجم علوم القرآن، إبراهيم محمد الجرمي، دار القلم - دمشق ط 1، 1422 هـ - 2001 م.
* معجم مقاييس اللغة، أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي (ت: 395هـ)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، 1399هـ - 1979م.
* مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، لابن هشام الأنصاريّ (ت: 761هـ) ، تحقيق د. مازن المبارك، ومحمد علي حمد الله، دار الفكر، دمشق، ، ط6، 1985 .
* مفاتيح الغيب ( التفسير الكبير)،لأبي عبد الله محمد بن عمر بن الحسن الرازي الملقب بفخر الدين الرازي (ت: 606هـ)، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط3 - 1420هـ-1999م.
* المفاهيم والألفاظ في الفلسفة الحديثة، يوسف الصديق، دار العربية للكتاب، مدينة طرابلس، ط2/ 1980.
* الممتع الكبير في التصريف، لابن عصفور، علي بن مؤمن بن محمد، الحَضْرَمي الإشبيلي (ت 669هـ )، تحقيق د. فخر الدين قباوة، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت- لبنان، ط1 ، 1996
* الموجز في قواعد اللغة العربية، سعيد بن محمد بن أحمد الأفغاني (ت : 1417هـ)، دار الفكر، بيروت - لبنان،ط1 ، 1424هـ - 2003م.
Published
License
Copyright (c) 2025 عباس نعيم محمد

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal applies the license of CC BY (a Creative Commons Attribution International license). This license allows authors to keep ownership of the copyright of their papers. But this license permits any user to download, print out, extract, reuse, archive, and distribute the article, so long as appropriate credit is given to the authors and the source of the work. The license ensures that the article will be available as widely as possible and that the article can be included in any scientific archive.