استخدام استراتيجية التعليم المباشر والمستقل وأثرهما في تحصيل المرحلة المتوسطة لمادة اللغة العربية

المؤلفون

  • م.م مثنى فليح حسن ثجيل مديرية تربية ذي قار
  • م.م فراس عبد الله عبد عبد مديرية تربية ذي قار

DOI:

https://doi.org/10.32792/tqartj.v1i40.362

الكلمات المفتاحية:

استراتيجية ، التعليم المباشر، التعليم المستقل، التحصيل

الملخص

 يهدف البحث الحالي الى التعرف على:- (استخدام استراتيجية التعليم المباشر والمستقل واثرهما في تحصيل المرحلة المتوسطة لمادة اللغة العربية) وللتحقيق هدف البحث صيغت الفرضية الصفرية الاتية:- 

    1-  لا يوجد فرق ذا  دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 5 0,0) بين متوسط درجات،( المجموعة التجريبية التي تدرس باستعمال استراتيجية التعليم المستقل والمباشر ) 0و بين متوسط درجات المجموعة الضابطة التي تدرس باستعمال الطريقة الاعتيادية في الاختبار التحصيلي  لمادة اللغة العربية  0                  

  • ولتحقيق هدف البحث الحالي تم اعتماد عينة( 90 ) طالباً لمجتمع مكون من( 300) طالبا ، من طلاب الصف الثاني متوسط  في المدارس التابعه الى المديرية العامه لتربية  0
  • وبعد تحقيق تجربة الاختبار التحصيلي، تم معالجة النتائج احصائيا وكما في أداة البحث المتمثلة بالاختبارين القبلي والبعدي، إذ تم التأكد من صدق الاداة بعد عرضها على مجموعة من الخبراء ،   وإيجاد معاملات ثبات الاداة بتطبيق معادلة كودر-ريتشاردسون 0
  •  أظهرت نتائج التحليل الاحصائي قي الاختبار التحصيلي المتعلق بالفرصية الصفريه الاساسية  الى (وجود فرق ذا دلالة احصائية قي الاختبار التحصيلي عند مستوى  ( 5 0,0)  لتحصيل الطلبة لصالح استراتيجية التعليم المباشر والمستقل) ، و بذلك ترفض الفرضية الصفرية وتقبل الفرضية البديلة0  
  • و أظهرت النتائج الاحصائية وجود فرق ذا دلالة احصائية تميل لصالح استراتيجية التعليم المستقل ، ومن ثم استراتيجية التعليم المباشر ، مقارنة مع طريقة التعليم الاعتيادي، و بذلك ترفض الفرضية الصفرية وتقبل الفرضية البديلة0  
  • تم استخدام تحليل التباين المصاحب (ANCOVA) ومعادلة (شيف (Scheffeللمقارنة بين درجات الطلبة:-
  • وفي ضوء نتائج البحث تم التوصل الى مجموعة من التوصيات من أهمها:-
  • حث المدرسين على الاعتماد على استراتيجية التعليم المستقل بشكل واسع في تدريس مادة اللغة العربية في المدارس المتوسطه والاعدادية0
  • تطبيق استراتيجية التعليم المباشر بدرجة أقل في حال صعوبة تطبيق استراتيجية التعليم المستقل0
  • التنويع في استخدام الاستراتيجيات التعليمية الحديثة في تدريس مادة اللغة العربية0   
  • اهتمام المؤسسة التعليمية التربوية بضرورة إلمام مدريس مادة اللغة العربية  باستراتيجية التعليم المباشر و المستقل 0واقترح الباحثان ضرورة إجراء بحوث مماثلة على مراحل دراسية أخرى لمعرفة :-
  • أثر استراتيجية التعليم المباشر والمستقل في اكتساب مهارات في مواد دراسية أخرى.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

- Beck, R. H. (2009). The Three R's plus: What Today's Schools are Trying to Do and Why, Minnesota, USA: University of Minnesota Press

- Cukurova, M. (2014), “An Investigation of an Independent Learning Approach in University Level Chemistry: The Effects on Students' Knowledge, Understanding and Intellectual Attributes”, (Unpublished PhD Thesis), University of New York, New York, USA, (On-Line) (03/02/2016), available:

- Eisen, A. (1998), “Small-group Presentations, Teaching Science thinking: and Context in Large Biology Class”, Bioscience, Vol.48(1), p 53-58, (On-Line) (20/02/2016), available:

- Henderson E. S., & Nathenson M. B. (Eds.) (1984), Independent Learning in Higher Education, 1st ed., USA: Educational Technology Publisher

- Jacobs, D. M., & Michaels, C. F. (2007), “Direct Learning”, Ecological Psychology Magazine, Vol. 19(4), pages 321-349, (OnLine) (31/01/2016), available:

- Johnsen, S. (2005), Independent Study Program Complete Program, 2 nd ed., USA: Prufrock Press Inc.

- Meyer, W. R.(2010),“Independent Learning: a Literature Review and a New Project”, LSN Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, Evaluation and Research Department, University of Warwick, (On-Line) (18/01/2016),

- Moseley A. & Whitton N. (Editors) (2013), New Traditional Games for Learning: A Case Book, 1st ed., UK: Routledge Publishers.

- Rogers P. , Berg, G., Boettcher J., Howard C., Justice L., & Schenk K. (2009), Encyclopedia of Distance Learning, 2nd ed., USA: Idea Group Inc.

- Schraw G. & Dennison R. (1994), Assesing Metacognitive Awareness, Coteporary Educational Psychology, 19(4): 460-475

- Thome, K. (2003), Blended Learning: How to Integrate Online & Traditional Learning, Illustrated (reprint) edition, UK: Kogan Page Publishers.

- Tilstone C., Robertson C., Porter J., Lacey P.(2013), Pupils with Learning Difficulties in Mainstream Schools, 3rd ed., UK: David Fulton Publishers.

- Tobin, D. R. (2000), All Learning is Self-directed: How Organizations Can Support and Encourage Independent Learning, Illustrated edition, USA: American Society for Training and Development Press.

- Williams, J. (2003), Promoting Independent Learning In The Primary Classroom, Illustrated edition, UK: McGraw-Hill Education Publisher.

- Wilke, R. (2003), “The Effect of Active Learning on Student Characteristics in a Human Physiology Course for None Majors”, Advances in Physiology Education, 27(1), p207-223, (On-Line) (25/11/2016),available:-

References

First: - Arabic sources

The Holy Quran, Surah Taha, verse (114)

- Al-Astal, Muhammad Ziyad (2010 AD): The effect of applying two active learning strategies in the collection of history to develop their critical thinking, unpublished master's thesis, Middle East University, Amman, Jordan.

- Abu Al-Samen, Fatima Selim (2005 AD): The impact of teaching life sciences using the direct teaching strategy and the evolutionary strategy in developing creative thinking and metacognitive perception among female students, an unpublished master's thesis, The Hashemite University, Zarqa, Jordan.

- Abu Musa, Mufid Ahmed, and Al-Sous, Samir Abdel-Salam (2014 AD): Blended Education (Mixed): Between Traditional Education and E-Learning, 1st Edition, Amman, Jordan: Academics House for Publishing and Distribution

- Ambusaidi, Abdullah bin Khamis, and Al Hosania, Huda Bint Ali (2016 AD): Active Learning Strategies, 2nd Edition, Amman, Jordan: Dar Al Masirah for Printing and Publishing.

- Barhoush, Heba Abdel-Karim, Al-Atwi, Laila Muhammad, and Talilan, Fadwa Issa (2915 AD): Computer book for the ninth grade, part 1, 1st edition, Ministry of Education, Jordan. 61

- Baghdadi, Manar Muhammad (2012 AD): The development of education in light of the experiences of some countries, 2nd edition, Jordan: Dar Al-Manhal for publication and distribution.

- Al-Halafawi, Walid Salem Muhammad (2011 AD): E-learning, innovative applications, 0 edition, Cairo, Egypt: Dar Al-Fikr Al-Arabi 0

- Hossamou, Soha, and Al-Abdullah, Fawaz (2012): The effect of synchronous and asynchronous electronic dealing among Tishreen University students, Jordanian Journal of Science 0.0

- Khalifa, Abdul Latif Muhammad (2006 AD): Measure of Motivation for Achievement, 1st Edition, Cairo, Egypt: Dar Gharib for Printing, Publishing and Distribution 0

- Al-Dail, Saad (2012): The effect of using computers in teaching mathematics on the achievement of second-grade students, a working paper submitted to the Department of Educational Technologies, Teachers College in Riyadh, Saudi Arabia.

- Rabah, Maher Hassan (2014 AD): E-learning, 2nd edition, Amman, Jordan: Dar Al-Manhal for printing, publishing and distribution. –

- Al-Ratimi, Muhammad Abu Al-Qasim, and Al-Hasnawi, Muhammad Rahuma (2010): The impact of information technology in higher education, an unpublished study, the University of the Seventh of April, Sebha University, Sebha, Libya. –

- Raslan, Muhammad (2002 AD) Comparison between traditional education and open education, a working paper submitted to the Faculty of Educational Sciences, An-Najah National University, Nablus, Palestine.

- Ramble, Greville (2003 AD) Distance Education Systems Department, 2nd Edition, Cairo, Egypt: The Arab Center for Arabization, Translation, Authorship and Publishing. –

- Zahran, Mudar (2011 AD): Education via the Internet, 1st edition, Amman, Jordan: Dar Al-Manhal for printing and publishing. .

- Al-Saadi, Ammar Tohme Jassim (2013): The effect of using independent education in the third intermediate grade in mathematics and their tendency towards studying it, Journal of Educational Research 0

- Saadeh, Jawdat Ahmed, and Akl, Fawaz (2011 AD) Active Education between Theory and Practice, Amman, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution

- - Salim, Laila Muhammad (2009 AD): The impact of the independent education strategy on students’ achievement from the teachers’ point of view.

English Language in Public Secondary Schools in Tulkarem, an unpublished master's study in English, An-Najah National University, Nablus, Palestine. –

- Shaheen, Abdel Hamid Hassan (2011 AD): Advanced Teaching Strategies, Teaching Strategies, and Teaching Styles, Research Special Diploma in Education, unpublished, Alexandria University, Egypt. –

- Al-Shunaifi, Haifa Abdullah (2005 AD): The impact of the strategy of direct teaching of thinking skills in activating the non-classroom activity of the Arabic language and improving the written performance of secondary school students, unpublished master's thesis, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia. –

- Al-Tabour, Abdullah Ali (2003 AD): Mutawa Traditional Education in the Emirates, 1st Edition, Abu Dhabi, Emirates: Zayed Center for Heritage and History.

- Al-Aloul, Rana Fathi Muhammad (2012): The effect of employing some active learning strategies in developing mathematical problem-solving skills among fourth-grade female students in Gaza Governorate, unpublished master's thesis, College of Education, Al-Azhar University in Gaza, Palestine. –

- Abdel Aziz, Safaa Abbas (2010 AD): Distance Education and the Open University, an unpublished master's thesis, Khartoum, Sudan.

- Abdel-Fattah, Ibtisam Muhammad (2018): The effect of using the strategy (Think - Pair - Share) in teaching mathematics on the development of communication and mathematical creativity among primary school students, unpublished PhD thesis, Zagazig University, Zagazig, Egypt 0

- Al-Omari, Fatima Awad (2012 AD): The cooperative learning strategy and its impact on the academic achievement of mathematics, a comparative field study, an unpublished master's thesis, Abu Al-Qasim Abdullah University, Algeria 0

- Kafi, Mustafa Youssef (2002 AD): E-learning and the Knowledge Economy, 1st Edition, Amman, Jordan: Dar Al-Manhal for Printing, Distribution and Publishing 0

- Marzouk, Marzouk Abdel-Maguid (1993): Components of motivation and self-regulated learning strategies related to the student’s academic performance in the classroom, Journal of the College of Education, University of Alexandria 0

- Al-Mogheer, Munira, and Al-Zaiali, Kholoud (2003): Education Theories and Inclusion Models, a working paper presented within the Intel Program for Future Education, Educational Supervision Department, Ma’an Education Directorate, Ministry of Education, Ma’an, Jordan 0

- Knight, Peter T. (2010 AD): When one is a teacher in higher education, Shehata, Walid (translator), 2nd edition, Riyadh, Saudi Arabia: Dar Al Obeikan for printing and publishing.

- Ministry of Education (2002): Recommendations of the Educational Development Conference. Third Conference, Edition 3, Ministry of Education Press, Amman, Jordan.

منشور

2022-12-27

إصدار

القسم

الادب واللغة

كيفية الاقتباس

"استخدام استراتيجية التعليم المباشر والمستقل وأثرهما في تحصيل المرحلة المتوسطة لمادة اللغة العربية". 2022. مجلة اداب ذي قار 1 (40): 84-118. https://doi.org/10.32792/tqartj.v1i40.362.

المؤلفات المشابهة

1-10 من 27

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.